Villkor
Allmänna villkor
Arbetstider
Våra Möbelkillar jobbar med detta dagligen vilket innebär att de måste hålla raster och lunch så att de orkar med att hålla ett bra tempo så att du som kund blir nöjd! Givetvis betalar du inte för våra raster. Normalt håller våra Möbelkillar frukost samt lunchrast. Totalt 1 timmes rast per dag (8h). När killarna hoppar in i bilen vid vårt kontor startar de att jobba för dig. När killarna parkerar bilen vid vårt kontor så slutar de att jobba för dig. Tiden räknas alltså från Möbelkillarnas kontor och tillbaka till vårt kontor igen.
Helgpriser & övertid (Lokala flyttningar)
Efter klockan 16.30 tillkommer övertid med 50% tillägg på priset. På lördagar tillkommer 50% tillägg på priset. På söndagar och röda dagar tillkommer 100% tillägg på priset.
Inrikes flyttningar
Är baserad på kubikmeter (m3) och någon övertidsersättning och helgtillägg tillkommer inte. Eventuellt överstigande kubikmeter (m3) kan medtagas mot ett tillägg enligt gällande prislista i mån av plats på bilen.
Broavgift, tullavgift mm.
Broavgifter, tullavgifter, färjekostnader och andra oförutsedda avgifter kan tillkomma.
Begränsningar
Angivna flyttpaket ska ses som en rekommendation och vi reserverar oss att det kan behövas ett större flyttpaket. Försvårade omständigheter kan ha stor betydelse för uppdragets utförande, som t.ex; körsträckor, omfattning, välfyllda förråd, begränsad framkomlighet, förekomst av hissar, särskilt tunga föremål mm.
Viktig information om rutavdrag
Du som köpare ansvarar för att alla villkor för rutavdraget är uppfyllda. Om Skatteverket inte godkänner ditt avdrag eller du inte är berättigad för att du har utnyttjat hela eller delar av skattereduktionen, kommer vi att meddela dig detta och balansen ska omgående betalas till Möbelkillarna AB.
Krav på elektroniska betalningar för ROT/RUT
Riksdagen har beslutat att det från och med den första Januari 2020 inte längre ska gå att betala med kontanter för utförda rot- och rutarbeten. För att du ska få rätt till skattereduktion krävs det att betalningen sker elektroniskt. Betalningen anses ha skett elektroniskt endast om den har förmedlats av en betaltjänst leverantör och innehåller uppgifter om avsändare, mottagare, belopp och tidpunkt. Exempel på elektronisk betalning är en betalning med kontokort, inbetalningskort, BankID och Swish.
Försäkring & Ansvar
Givetvis gör vi alltid vårt yttersta och hanterar era saker varsamt. Trots detta så kan olyckan ibland vara framme och då gäller det att man har bra system och bra försäkringar. Möbelkillarna är försäkrade och innehar giltigt trafiktillstånd samt F-skatt. Alla uppdrag åt företag inom Norden utföres i enlighet med Kontor 2003, Allmänna bestämmelser För Flyttning av Kontorsinventarier. Alla uppdrag åt konsument inom Sverige utföres i enlighet med BOHAG 2010. Vid magasinering gäller Allmänna Bestämmelser Magasinering. Alla Internationella uppdrag utföres i enlighet med General Conditions For International Furniture Removal. Möbelkillarna är Auktoriserad transportör och medlem i Svenska Åkeriförbundet.
Betalningsvillkor – Konsument
Betalning sker senast vid lossning på utförande dagen. Vi tar betalt med kort (VISA & Mastercard) via en betallänk och betalsida eller med Swish. BankID krävs. Vid flyttningar där lastning och lossning inte sker på samma dag sker betalningen på lastningsdagen.
Betalningsvillkor – Företag
Minimum debitering 2 timmar. Betalningsvillkor 10 dagar netto efter godkänd kreditupplysning.
Nystartade och mindre företag, betalning på utförande dagen med kort (VISA & Mastercard) via en betallänk och betalsida eller med Swish. BankID krävs.
Vid flyttningar där lastning och lossning inte sker på samma dag sker betalningen på lastningsdagen. Lagstadgad mervärdesskatt tillkommer på samtliga priser.
Våra garantier
Avbokningsskydd
Ett avbokningsskydd ingår alltid när du bokar med Möbelkillarna. Vi förstår att det kan uppstå saker som man inte hade räknat med. Om ni behöver ändra datum eller avboka er flyttning så kontakta oss i så god tid som möjligt och senast 2 arbetsdagar innan er flyttning. Tryggt, enkelt och inga kostnader eller frågor! Senare avbokningar debiteras med hela beloppet.
Trygghetsgaranti
När du väljer Möbelkillarna så väljer du ett seriöst och professionellt flyttföretag som startades 1990. Vi innehar F-skatt, trafiktillstånd och alla uppdrag är försäkrade enligt Konsumentverket och Sveriges Åkeriföretag gällande bestämmelser. Givetvis får våra kunder alltid kvitto och vi garanterar att Möbelkillarna alltid betalar gällande arbetsgivaravgifter och skatter.
Flyttkartonger
Märk varje kartong på båda kortsidorna med märklappar som du köper av Möbelkillarna. Skriv eller tejpa aldrig på kartongerna.
Återlämnande av kartonger före återlämnandet, vik ihop kartongerna. Förvara kartongerna i ett torrt utrymme. All märkning på kartongerna måste avlägsnas innan de återlämnas. Kartonger ska återlämnas senast 14 dagar efter utförd flyttning. Söndriga eller smutsiga kartonger debiteras.
Packning- & märkningsvillkor
Packning
- Använd riktiga flyttkartonger… Banankartonger är bra… till bananer.
- Allt som går ned i en flyttkartong skall ned i en flyttkartong, även om det endast handlar om en pryl. Det som tar längst tid med en flyttning är småprylar och lösa inventarier.
- Packa ej flyttkartongerna för tungt, tunga prylar packas i botten, fyll gärna upp med lättare prylar. En bra regel är att ni själva kan lyfta en flyttkartong till midjehöjd ganska enkelt, detta gör det även enklare om ni själva skall packa upp och kanske behöver flytta omkring flyttkartonger mellan olika rum.
- Stapla alltid kartongerna tre i höjd, så kan vi ta dom direkt på kärror utan omstuvning, gärna med de tyngsta kartongerna överst.
- Tallrikar ställs på högkant precis som i diskmaskinen och glas lägger du ner. Självklart inslagna i makulaturpapper så slipper ni diska allt när ni packar upp.
- Töm alltid samtliga lådor och skåp, ibland behöver man vända på möbler för att få dem igenom dörrar och liknande. Lås alltid skåp och lådor och ta bort nycklarna, så att dessa ej bryts av under transporten.
- Mattor rullas ihop och skidor, gardinstänger, kvastar mm. buntar du också ihop till lättburna paket. Fäst med snöre eller tejp, ta ner lösa hylldelar och tejpa eller knyt ihop dem. Stift till hyllor och skruvar stoppas i en liten påse som packas i kartonger.
- Datorer kopplas ur och samtliga kablar, tangentbord och övrigt packas ned i kartonger, märk upp bildskärmen och själva ”burken” med märketiketter. Sladdar till TV, video, stereo mm ska kopplas ur och packas i kartonger.
- Kopieringsmaskiner, kontakta leverantören för information om transportsäkring. Är maskinen leasad bör ni kontrollera vad som står i leasingavtalet när det gäller flyttning.
- Tavlor packas in i wellpapp eller bubbelplast, tejpa ett kryss med maskeringstejp över glaset. Övriga otympliga prylar som ej får plats i flyttkartonger packas också in med wellpapp eller bubbelplats.
- Växter packas i öppna kartonger, tejpa gärna upp sidorna för skydd och stabilitet.
- Samtliga höj- och sänkbara skrivbord skall sänkas till sitt nedersta läge och sladd ska vara bortkopplad.
Märkning
- Skriv aldrig direkt på kartongerna, de används flera gånger. Använd Möbelkillarna´s märketiketter, dessa är anpassade för ändamålet och faller inte av under transporten.
- Märk samtliga möbler och inventarier som skall flyttas tydligt med Möbelkillarna´s märketiketter. Tänk på att vi delar på bord och hyllor, märk samtliga delar, t.ex. benstativ, bordskivor, stolar, hyllöverdelar etc.
- Märk samtliga flyttkartonger på båda kortsidorna och övriga prylar tydligt med ett nummer 1, 2, 3 o.s.v., märk även rummen med motsvarande nummer så kommer allt på rätt plats med en gång.
- På varje våningsplan skall en översiktsritning med rumsnummer etc finnas uppsatt. Utanför varje rum skall en placeringsritning finnas, så att möblerna hamnar rätt direkt.
Återlämnande av kartonger!
- Före återlämnandet, måste all märkning avlägsnas på kartongerna. Vik ihop kartongerna och förvara kartongerna i ett tort utrymme. Söndriga eller smutsiga kartonger återköps EJ. Kartongerna ska återlämnas senast 14 dagar efter utförd flyttning.
Städvillkor
Flyttstädning med garanti!
Så här lämnar vi bostaden i välstädat skick …
Möbelkillarna utför flyttstädning enligt Mäklarsamfundets riktlinjer med Garanti!
Rum
- Samtliga målade ytor inkl. utrymmen mellan element och väggar dammas av.
- Fönster tvättas in- och utvändigt, fönsterbågar och snickerier torkas av.
- Golv, golvlister och trösklar avtorkas.
- Rengöring av garderober invändigt & utvändigt
- Rengöring av ventilationer
Kök
- Samma moment utförs som betr. bostadsrum ovan.
- Spisen rengörs ut- och invändigt och golv- och väggytor bakom spisen rengöres.
- Ugnsplåtar rengörs
- Armaturer torkas av och rengörs.
- Köksfläkt samt ventiler rengörs in- och utvändigt.
- Kyl och frys rengörs in- och utvändigt samt luftas. (Ska vara avfrostade innan städdag)
- Rengör köksskåp och lådor in- och utvändigt.
Badrum, WC
- Badrumsinredning rengörs och speglar tvättas.
- Toalettstol, tvättställ samt badkar/duschkabin rengörs noggrant på in- och utsidor.
- Golvbrunnar rensas. Väggar och golv rengörs.
Grovkök
- Tvättmaskin, torktumlare och torkskåp rengörs och avtorkas och filtren rensas.
- Golvbrunnar och ventiler rengörs.
- Förvaringsutrymmen rengörs.
Tänk på att följande INTE ingår i flyttstädning!
- Bortforsling av sopor, säckar, möbler mm. Som inte är direkt kopplat till städningen.
- Våttorkning av väggar och tak som inte är beklädda med kakel.
- Rengöring av braskaminer och öppna spisar
- Vattenlås, stopp i vaskar och brunnar.
- Ytskikt som tillhör fasad t.ex. fönsterbleck och utsida av ytterdörrar.
- Rengöring av öppna balkonger då de ofta omfattas av speciella regler.
- Vi putsar inte fönster som inte går att öppna enkelt eller om de är spruckna.
Biytor
Biytor som t.ex. källare, vind, uterum, balkong, förråd, garage och liknande ingår EJ. Vill ni ha städat biytor ber vi er välja ett större flyttstäd paket där eventuella biytor ryms inom den totala kvm ytan som ni vill ha städat.
Exempel: Bostadsyta 69 kvm + Källare 20 kvm + Förråd 5 kvm
Total yta: 94 kvm = (Städpaket 3)
Att tänka på
- El och rinnande vatten måste finnas att tillgå för att vi ska kunna städa.
- Fönsterputsning ingår förutsatt att det går att putsa från insidan eller i marknivå.
- Tunga saker som spis, tvättmaskin, kyl & frys mm. drar vi ej ut p.g.a. risken för skador på golv.
- Kyl & frys ska vara tömda och avfrostade för att vi ska städa dessa.
Viktig information!
Möbelkillarna lämnar städgaranti på att städningen är utförd enligt våra villkor. Garantin innebär att eventuell reklamation anmäls senast 3 dagar efter utförd städning samt att vi då kommer ut och åtgärdar reklamationen.
Begränsningar
Vi tar inte ansvar för; Fläckar på väggar och tak, färgstänk, tejp eller klistermärken p.g.a. skaderisk på ytskikt. Nikotinavlagringar då det räknas som sanering.